maandag 27 juni 2011

Recept: Havermoutkoekjes

Le husband en ik hebben de rest al opgegeten

Havermoutkoekjes, deze koekjes heb ik een paar dagen geleden gemaakt. Ik verveelde mij en had zin in iets zoets. Laatste tijd probeer ik wat op mijn gewicht te letten #afvallen, het lukt niet altijd, maar als ik naar een alternatief kan grijpen dan doe ik dat ook. Deze koekjes zijn heel simpel en snel om te maken en je hebt zeer weinig ingrediënten nodig. Met dit recept kan je ongeveer 24 koekjes maken.

Ingrediënten:
100 gr zelfrijzendbakmeel
100 gr bruine suiker
125 gr boter evt margarine
200 gr havermout
1 ei
snufje kaneel
pindakaas

Bereidingswijze:
Je verwarmt de oven eerst voor op 180°, maar omdat ik een zwakke oven heb, heb ik hem op 200° gezet.
Doe alle droge ingrediënten bijeen in een grote kom, daarna voeg je de boter en het ei toe. Zorg ervoor dat je alles goed kneed en dat er geen boterstukjes overblijven. Als laatste voeg je wat pindakaas toe en kneed je dat er mee door. Je maakt er kleine bolletjes van en legt ze één voor één op de bakplaat. Daarna steek je ze 10 à 12 minuutjes in de oven. Achteraf kan je de koekjes het best even laten afkoelen op een rooster.

Tips:
In plaats van bruine suiker gebruik ik poedersuiker, deze lost veel gemakkelijk op tussen de rest van de ingredienten, maar eigenlijk zou het nog beter zijn als je rietsuiker of honing gebruikt. Let wel op je kan de koekjes eigenlijk zo zoet maken dat je zelf wil. Ik zelf heb minder dan 100gr gebruik en heb in plaats daarvan twee zakjes vanillesuiker erbij gedaan. Voor degene die geen pindakaas lusten of kaneel, dit kan je natuurlijk weglaten en vervangen door stukjes chocolade, cacaopoeder, rozijnen,... Ik zou zeggen alles wat je lekker vind kan je hierbij gooien.
Het ei kan je ook vervangen door melk als je geen eieren in huis hebt. Ook vind ik het leuk als de koekjes lekker mals en zacht zijn, dus maak ik de bolletjes iets groter en laat ze max. 10 min in de oven. Je moet wel opletten als je ze op het rooster wil leggen, want ze breken hierdoor gemakkelijker.

Eet smakelijk!


1 opmerking: